• Support National Team

FRUMOASELE NOASTRE DUMINICI. LOCOMOTIVA BASARABEASCA

04 apr 2021 de Andrei Prodan

Orașul Basarabeasca (până la 11 septembrie 1957 localitatea a purtat denumirea Romanovca) este situat la sudul Republicii Moldova (la hotar cu Ucraina), la o distanță de 100 km de Chișinău. Basarabeasca este un important nod feroviar al țării, nu întâmplător echipa de fotbal din această urbe a purtat numele Locomotiva.

 

Conform unor informații, neconfirmate documentar, echipă de fotbal în această localitate exista încă în anii ’30 ai secolului trecut. Principalii adversari erau formațiile din Ismail și Cetatea Albă.

 

În campionatul RSS Moldovenești prima participare a echipei Locomotiva Romanovca o atestăm în anul 1950, când, condusă de căpitanul formației, Eriomenco, ea a devenit câștigătoarea uneia din cele 8 serii (cea din Cahul), obținând victorii în toate partidele. La turneul final, care a avut loc la Orhei, ”feroviarii” n-au reușit să se claseze pe podium, primele trei locuri fiind ocupate de Krasnoe Znamea Chișinău, Burevestnik Bender și Krasnaia Zvezda Tiraspol.

 

Următoarea apariție pe prima scenă a fotbalului moldovenesc a echipei din Romanovca a avut loc în anul 1955. Evoluția a fost modestă: doar 10 puncte acumulate (+3=4-21) în 28 de partide disputate și ultimul loc în clasament.

 

În 1958, deja sub denumirea Locomotiva Basarabeasca, formația de la sudul republicii, devenind câștigătoarea seriei regionale, s-a calificat în etapa a doua a campionatului. Într-o grupă foarte puternică ”feroviarii” au aumulat doar 3 puncte, fiind întrecuți de Moldavkabel Bender, echipa orașului Tiraspol (ambele cu câte 14 punte la activ) și echipa Institutului Agricol – 12 puncte. Pe ultimul loc s-a clasat Kolhoznikul Slobozia cu 2 puncte.

 

O evoluție meteorică în campionatul RSSM a avut-o Locomotiva Basarabeasca și în anii ’70, când în 1976 și 1977 a jucat în grupa a II-a (eșalonul secund al fotbalului moldovenesc).

 

Începând cu sezonul 1988 și până la destrămarea URSS ”feroviarii” din Basarabeasca au evoluat în divizia a doua (începând cu 1990 ea se numiea Divizia B) a campionatului Moldovei.

Locomotiva Basarabeasca, participantă la campionatul RSS Moldovenești de la sfârșitul anilor ’80.

 

În primul campionat al țării după obținerea independenței (sezonul de primăvară a anului 1992), Locomotiva a evoluat în Divizia B, iar începând cu ediția 1992/93 a fost o prezență constantă în Divizia A.

 

În primele trei sezoane echipa a ocupat locuri la mijlocul clasamentului (1992/93 – locul 9, 1993/94 – locul 10, 1994/95 – locul 6), iar în 1995/96 după o luptă acerbă cu Ciuhur (satul Ocnița), Attila Ungheni și Victoria Cahul a obținut titlul de campioană a Diviziei A cu următoarea linie de clasament (42 meciuri, +27=8-7, golaveraj 81-39, 89 puncte). Tot 89 de puncte a acumulat și Ciuhur, dar cu un golaveraj mai slab. Attila a adunat 85 de puncte, iar Victoria – 82.

În componența învingătorilor au evoluat: portarii – Ș. Esinencu, A. Belov, jucătorii de câmp – S. Grebeneț, V. Pascari, A. Eni, A. Morev, A. Pocinciuc, O. Ciobanu, V. Chiseoglo, A. Chivalov (căpitanul echipei), D. Răcilă, G. Rotaru, V. Maslennicov, Iu. Rossip, V. Basarab, A. Vâblov, S. Sârbu, O. Poian, V. Chițan, M. Acbaș, O. Semcov, I. Mațanschi, O. Dmitriev, A. Dezamă, V. Semionov, N. Dulghieru. Antrenor – Victor Hadjiu.

Cel mai bun golgheter al campionatului a devenit Alexandru Pocinciuc care a marcat 31 de goluri în 38 de meciuri disputate.

 

O evoluție excelentă în acel sezon a avut echipa și în Cupa Moldovei, calificându-se în semifinale. În primul tur ”feroviarii” au trecut în deplasare de FC Tvardița cu scorul de 1-0 (a marcat Rotaru), în șaisprezecimi au surclasat acasă Olimpia Bălți cu 4-1 (Rotaru – 2, Pascari, Pocinciuc), în optimi au învins în dublă manșă pe Ciuhur s. Ocnița, în deplasare, 2-0 (Rotaru, Pocinciuc), acasă, 3-0 (Eni, Morev, Pocinciuc), iar în sferturi au trecut de o altă reprezentantă a Diviziei Naționale, Tighina Bender, 0-0, acasă, și 2-0 (Ciobanu, Pocinciuc), pe teren străin. Doar în semifinale Locomotiva a fost stopată de viitoarea câștigătoare a Cupei, Constructorul-93 Chișinău. În deplasare formația din Basarabeasca a cedat cu 1-4 (Rossip), dar a învins pe teren propriu, 2-1 (Filip – autogol, Morev).

 

De menționat că în acea perioadă Locomotiva Basarabeasca a avut o evoluție foarte bună și la nivel de juniori și tineret. Astfel, în 1994 ea a devenit campioană a Moldovei între echipele de juniori (a.n. 1980); în 1995 medaliată cu argint la campionatul formaţiilor de juniori (a.n. 1978-1979); tot în 1995 a ocupat locui trei la Cupa Federaţiei, competiţie rezervată echipelor de tineret. O pleiadă întreagă de tineri fotbalişti talentaţi, precum Iurie Rossip, Vladimir Maslennicov, Oleg Dmitriev, Boris Panasiuc, Ion Maţanschi, Mihail Acbaş, Iurie Boev au făcut parte din lotul selecţionatei de juniori al R. Moldova.

Toate aceste succese în mare măsură se datorau președintelui clubului, Ilia Pascal.

 

În Divizia Națională Locomotiva Basarabeasca a evoluat în decurs de două sezoane. În 1996/97 a ocupat locul 7 din 16, iar în 1997/98 – locul 10 (primul retrogradabil) din 14. Începând cu ediția următoare numărul echipelor din DN a fost redus la 10.

În acești ani o evoluție constantă au avut-o: Oleg Ciobanu, Vitalie Chiseoglo, Vitalie Chițan, Andrei Chivalov, Iurie Ciorici, Oleg Dmitriev, Nicolai Dulghieru, Anatolie Eni, Serghei Grebeneț, Vladimir Maslennicov, Ghenadie Milcev, Valentin Morcov, Alexei Morev, Victor Pascar, Alexandru Pocinciuc, Damian Răcilă, Iurie Rossip, Ruslan Screlea, Vladislav Sereda.

 

În clasamentul all-time al Diviziei Naționale ”feroviarii” din Basarabeasca ocupă locul 35 (56 meciuri, +18=12-26, golaveraj 65-101, 66 puncte).

După retrogradare Locomotiva a mai evoluat două sezoane în Divizia A (1998/99 și 2003/04) și 7 sezoane în Divizia B (1999-2003, 2008-2011).

 

 

Locomotiva Basarabeasca, campioana Diviziei A în sezonul 1995/96. Rândul de sus (de la stânga la dreapta): I. Pascal (președintele clubului), V. Popescu (sponsorul echipei), A. Chivalov, Ș. Esinencu, A. Vâblov, O. Ciobanu, A. Morev, V. Pascari, Victor Hadjiu (antrenor), M. Gherșcovici (director tehnic), V. Andreev (medic), D. Sliv (administrator). Rândul de jos: S. Sârbu, D. Răcilă, S. Grebeneț, A. Eni, Gabriel Rotaru, V. Chiseoglo, O. Poian, V. Chițan, A. Podgurschi (maseur).