• Поддержи национальную сборную

FRUMOASELE NOASTRE DUMINICI. LOCOMOTIVA BĂLȚI

25 oct 2020 de Andrei Prodan

Această echipă n-a câștigat niciodată campionatul sau Cupa RSS Moldovenești, cu toate acestea a jucat un rol important în istoria fotbalului din republică, dar în special din orașul Bălți.

 

Locomotiva Bălți a fost fondată pe data de 10 iulie 1940, datorită eforturilor lucrătorilor feroviari în frunte cu Boris Mina. Din lotul primei echipe au făcut parte Fiodor Buhtiarov, Vasili Grițuk, Victor Kononcenko, Anatoli Mardarasevici, Ivan Marinescu, Grigore Matușevski, Boris Mina, Garik Olițuk, Mihail Rusu, Igor Tolmaci, Vladimir Ciumac. Majoritatea dintre ei erau muncitori la întreprinderile orășenești.

 

Echipa a fost reînființată peste un an după încheierea celui de-Al Doilea Război Mondial. Antrenor-jucător și căpitan al echipei a devenit atacantul central Nicolai Pațelov. Iată și ceilalți jucători: Vladimir Gorbaci (portar), Alexandr Basistâi, Vasili Grițuk, Vasili Zakoldaev, Ivan Marinescu, Grigore Matușevski, Boris Mina, Vasili Pancev, Mihail Rusu, Evgheni Reazanov, Anatoli Savciuc, Vladimir Ciumac.

Tot în acea perioadă în sectorul Slobozia a orașului a început și construcția stadionului Locomotiva, arenă sportivă existentă și în prezent.

 

Locomotiva Bălți în anii ’50. Primul din drepata – antrenorul Petru Gorbaci.

 

La mijlocul anilor 1950 feroviarii bălțeni au debutat și pe arena republicană.

Primul mare succes echipa l-a înregistrat în 1958, când a urcat pe treapta a treia a podiumului de premiere al campionatului RSSM (un an în urmă Locomotiva s-a clasat pe locul 4). În etapa finală a competiției bălțenii au obținut o victorie, 3 egalități și au suferit o înfrângere, având golaverajul 10-9. În clasamentul final ei au fost întrecuți doar de Burevestnik Bender și echipa Uzinei de conserve P. Tkacenko din Tiraspol, dar s-au clasat mai bine decât trei reprezentante ale Chișinăului: Școala republicană de fotbal, Locomotiva și Dinamo.

Medaliați cu bronz au devenit: V. Gorbaci (portar), Topcii, C. Basistâi, Savva, Baukov, Savciuc (a fost desemnat cel mai bun fundaș stânga al campionatului), A. Basistâi, Ananiev, Pirojkov, E. Gorbaci, Ciurkin, Ulmada, Țeiler. Antrenor al echipei a fost Petru Gorbaci, campion al Basarabiei la... lupte greco-romane și discipol al legendarului Ivan Zaikin.

 

În 1959 Locomotiva a câștigat primul său trofeu republican, Cupa de iarnă a RSSM, învingând în finală formația Uzinei de conserve P. Tkacenko din Tiraspol cu scorul de 2-1.

 

Cea mai bună clasare în campionatul Moldovei bălțenii l-au reușit în sezonul 1961, când au încheiat competiția pe locul doi, fiind întrecuți doar de echipa Institutului Agricol din Chișinău.

 

Iar cel mai bun rezultat în Cupa RSSM Locomotiva, antrenată de Vladimir Badiu, l-a obținut în 1964 când a ajuns în finala competiției, cedând în fața formației Temp Tiraspol, 1-2.

 

Locomotiva Bălți, ocupanta locului trei în campionatul RSSM din 1970. Rândul de sus (de la stânga la dreapta): Mudric, Gnatiuk, Savciuc, Baklanov, Sidenco, Șevcișin, Pancenco, Ciurkin. Rândul de jos: Șevciuk, Ripnevschi, Oleanschi, Samsonov, E. Dubrovin, Ananiev, Cristea.

 

Ultima ”zvâcnire” a echipei în perioada sovietică a avut loc în sezonul 1970, când iarăși a obținut medaliile de bronz ale campionatului. Sub îndrumarea antrenorului Iuri Ciurkin culorile Locomotivei au fost apărate de: portarul Valeriu Sidenco (devenit ulterior un cunoscut arbitru) și jucătorii de câmp Alexandr Ananiev, Anatoli Baklanov, Mihail Gnatiuk, Evgheni Dubrovin, Anatoli Cristea, Victor Mudric, Vladimir Oleanschi (antrenorul care a condus Olimpia Bălți către primele medaliile de bronz ale campionatului Moldovei de după independență), Leonid Pancenco, Vadim Ripnevschi, Leonid Savciuc, Anatoli Samsonov, Mircea Șevcișin, Nicolai Șevciuk.

 

În campionatul Republicii Moldova, Locomotiva Bălți a debutat în sezonul 1994/95. În decurs de 13 ani a evoluat în Divizia B, reușind o frumoasă performanță în ediția 1995/96, când s-a calificat în sferturile de finală ale Cupei Moldovei, fiind întrecută de reprezentanta Diviziei Naționale, Spumante Cricova, 1-2 (acasă) și 0-6 (în deplasare).

În 2007 Locomotiva a devenit campioana Seriei Nord a Diviziei B, promovând în eșalonul secund al fotbalului moldovenesc.

 

În sezonul 2010/11 feroviarii bălțeni au obținut cea mai bună performanță din perioada modernă, devenind campioni ai Diviziei A cu următoarea linie de clasament: 28 meciuri, +17=8–3, golaveraj – 59:23, puncte – 59.

De medaliile de aur s-au învrednicit: Andrieș, Berco, Goncearov, Grab, Demciuc, Dântu, Istratii, Cheptenari, Cobâlaș, Cupțov, Maneacov, Muzâciuc, Orlov, Pascaru, Pascari, Romandaș, Scalețchi, Tofan, Cemschi, Cernâh, Șincariuc, Iasnogor. Este interesant faptul că pe parcursul sezonului echipa a fost condusă de trei antrenori: Lilian Popescu, Vladimir Ghenaitis și Alexandru Patraman.

Din lipsă de fonduri Locomotiva a refuzat promovarea în Divizia Națională. A mai evoluat 3 ani în eșalonul secund, iar în 2014 și-a încetat existența.

 

foto: sports.md