• Fii alături de Echipa Țării

Ce înseamnă Modelul SROI și efectul UEFA Grow

10 dec 2020 de Sandu Grecu

Pe adresa FMF au parvenit mai multe solicitări de la suporteri, care cer să explicăm în detalii care este semnificația Modelului SROI și în ce constă programul UEFA Grow, despre care s-a scris foarte mult în ultima perioadă, mai ales în raport cu noua Strategie de dezvoltare a FMF 2020-2024.  

 

FMF răspunde:  

Este o analiză cost-beneficiu, care permite guvernelor și asociațiilor naționale să evalueze beneficiile sociale ale celui mai popular sport de participare în masă din Europa.  

Abordarea a fost inițiată de un program UEFA, numit Grow, care oferă o serie de servicii strategice de dezvoltare pentru a ajuta cele 55 de asociații naționale din Europa să-și îndeplinească potențialul de creștere, pe teren și în afara acestuia.  

UEFA GROW a adaptat modelul SROI pentru a include fotbalul de masă, în vederea evaluării impactului pe care sportul îl are asupra unei anumite țări.  

 

Accentul se pune pe patru domenii-cheie – economic, social, de sănătate și de înaltă performanță (în fotbal) – pentru a stabili impactul pe care participarea în masă la fotbal l-a avut în aceste domenii.  

Modelul SROI, proiectat cu sprijinul a nouă universități europene, se bazează pe datele de participare la fotbal din 25 de țări UEFA, precum și pe peste 100 de lucrări de cercetare evaluate de colegi din diferite discipline, cum ar fi sănătatea, educația, ocuparea forței de muncă, sociologia și sportul.  

Uniunea Europeană, Consiliul Europei, Organizația Mondială a Sănătății și Organizația Națiunilor Unite au verificat cu toții veridicitatea abordării.

 

În altă ordine de idei, echipa FMF a lucrat la planul strategic 2020-2024 mai mult de un an de zile, iar cu experții UEFA Grow am colaborat încă de la început în acest proces în care a fost implicat cu un număr mare de specialiști din diferite domenii ale fotbalului. Acest plan strategic a încapsulat, de asemenea, loturi pe baza practicilor altor asociații naționale și a fost determinat de numărul de studii, inclusiv de UEFA GROW Research, realizat în 2019.  

 

Potrivit acestui studiu, fotbalul este de departe cel mai popular sport din țară și este urmărit de 46% din populația Moldovei. De asemenea, s-a estimat că aproximativ 12% (390.000 de oameni) din moldoveni joacă fotbal.  

 

Unele provocări și oportunități au fost identificate în strategie, ca exemplu, aproximativ 21% dintre copii joacă fotbal și doar 1 din 10 copii au lecții de fotbal în școală. Cu toate acestea, peste 80% dintre părinții ai căror copii nu joacă în prezent fotbal la școală ar dori ca ei să facă acest lucru.  

 

FMF oferă inițiative strategice precum clasele de fotbal și multe altele pentru a face față acestor provocări și pentru a îndeplini obiective strategice.

 

Evident, crearea planului strategic al FMF este un pas foarte important pentru viitorul fotbalului nostru, pentru dezvoltarea strategică și sistematică a fotbalului în Moldova.  

În continuare FMF se va concentra pe punerea în aplicare a planului strategic, prin colaborarea cu părțile interesate, guvernul, cluburile și dezvoltarea de programe, în scopul de a merge mai departe spre obiectivele strategice identificate.  

Câțiva pași concreți au fost deja făcuți, unul dintre ei, de exemplu, fiind un proiect pilot axat pe dezvoltarea cluburilor, care a fost lansat la începutul anului 2019 în colaborare cu cluburi și experți din alte țări și UEFA.  

Alte proiecte nu se vor lăsa mult așteptate, pentru că FMF și-a asumat rolul de locomotivă în dezvoltarea fotbalului în Moldova.