• Support National Team

Cum a reușit o mica echipă de fotbal feminin să atragă atenția comunității și a sponsorilor

02 iul 2024 de Reporter FMF
GALERIE

Interesul comunității sportive din Republica Moldova pentru activitatea Academiei Federației Moldovenești de Fotbal se află într-o creștere continuă. În special, suntem contactați de managerii sportivi care manifestă interes pentru cursurile oferite de Academie în domeniul managementului cluburilor sportive, leadership în fotbalul feminin. Recent, în cadrul Academiei FMF a avut loc o discuție cu administratorul Clubului de Fotbal din Comrat „Colibri”, Ludmila Caradag, care a solicitat consultări și instruire.   

 

Clubul de Fotbal „Colibri” din municipiul Comrat reunește o mică echipă de fete din UTA Găgăuzia. Adolescentele se antrenează sistematic și participă la competiții. Povestea echipei a pornit de la pasiunea actualului manager pentru fotbal, un gen al sportului, care , spune Ludmila Caradag, formează spiritul de echipă mai bine ca orice altă activitate.

 

Fotbalul este un sport practicat cu pasiune în autonomia găgăuză, bărbații fiind cei care domină terenul. Crearea unei echipe de fete fotbaliste a fost o revelație pentru o societate obișnuită cu supremația bărbaților în sport. „În Găgăuzia se practică în special luptele, karate, haltere, dar în niciun caz fotbal jucat de femei. Crearea echipei de fete fotbaliste a fost ca un trăsnet pentru întreaga societate. Pe lângă faptul că trebuie să ai această dorință mereu aprinsă de a vedea visul împlinit, este important să îți asumi și o „luptă” cu prejudecățile”, povestește Ludmila Caradag, managerul Clubului de Fotbal „Colibri”.

 

Totul a pornit de la o competiție desfășurată în anul 2023 în Germania. Adolescentele din Găgăuzia au participat în componența selecționatei Moldovei Special Olimpics la jocurile olimpice speciale, desfășurate la Berlin. Fetele fotbaliste au jucat bine, performanța lor fiind recunoscută la nivel internațional - locul patru obținut printre echipe din Germania, Slovacia, Franța și Spania.

 

„A fost un rezultat foarte bun. Eu am selectat fetele pentru această echipă. Atmosfera care am simțit-o în Germania în timpul competiției m-a influențat enorm. Tot drumul spre casă mă gândeam ce să fac ca această echipă să nu se disperseze. Tot atunci, în 2023, am decis înființarea Clubului de Fotbal „Colibri”. Începusem cu patru fete fotbaliste din acea echipă care a jucat în Germania. Ulterior, am reușit să conving și alte adolescente să facă parte din clubul nostru. Astăzi, avem o echipă completă formată din 15 fete”, povestește managerul.

 

Văzându-și visul împlinit, managerul a început să se gândească la sustenabilitate, cum poate asigura viabilitate ideii sale materializate. Ludmila Caradag spune că nu a beneficiat de sprijin financiar din partea autorităților locale, deoarece în Republica Moldova pentru dezvoltarea sportului încă se mai alocă resurse insuficiente. Soluția identificată de manager a fost desfășurarea activităților în bază de proiecte.

 

„Fiecare activitatea o vedeam ca pe un proiect. Căutam donatori. De obicei, apelez la organizațiile cu care am cooperat în trecut, când activam în sectorul asociativ. Această relație este foarte importantă, să ai parteneri care au încredere în tine. Încrederea, la rândul ei, o poți câștiga prin comunicare eficientă. Sunt donatori dornici să ajute, doar să le spui clar ce îți propui să faci. Mai există o categorie de donatori care lansează apeluri de proiect, și iată aici trebuie să ții cont de tema anunțată și să vii cu propuneri care se încadrează perfect în solicitarea lor”, împărtășește managerul din experiența sa.

 

Așa dar, una din preocupările managerului este identificare donatorilor pentru activitățile planificate. Unde pot fi găsite instituțiile, asociațiile, fondurile care alocă finanțări pentru implementarea proiectelor? Ludmila spune că navighează pe internet în căutarea donatorilor, examinând ofertele.  

 

Clubul de fete fotbaliste înființat la Comrat este abia la început de cale. Echipa „Colibri” își propune să participe la competiții naționale pentru a obține un statut recunoscut în lumea fotbalului. Acest lucru, spune managerul, este foarte important pentru a atrage sponsori. „Sponsorii, de obicei își doresc să fie parteneri ai echipelor cu renume, care au multe victorii  în palmaresul său. Ajungând la acest apogeu, putem face mult mai multe lucruri”, spune Ludmila Caradag.

 

Vorbind cu pasiune despre fotbalul jucat de fete, managerul a subliniat deficiențele cu care se confruntă: nu sunt antrenori și nici arbitri pentru fotbalul feminin. Dar și soluția acestei probleme managerul o vede în implementarea unui proiect de formare profesională a fetelor fotbaliste pentru a le face să rămână în fotbal.

 

Academia FMF a urat succes echipei de fete fotbaliste „Colibri” și a asigurat de sprijin în formarea specialiștilor pentru industria fotbalistică.