Fotbalul - model de educație

de Diana Bulgaru
| Manager Grasssroots

Federația Moldovenească de Fotbal s-a implicat din primele zile atât în susținerea refugiaților din Ucraina, cât și în susținerea colegilor din Ucraina în depășirea problemelor neașteptate. Pentru oamenii educați în fotbal, spiritul de echipă și susținerea reciprocă sunt principii fundamentale. În perioada asta am urmărit o istorie care m-a impresionat și m-a convins încă o dată că fotbalul e o școală deosebită.

Echipa Federației a întreprins măsuri pentru a ajuta copiii refugiați să se integreze în Moldova. În acest sens am decis să implicăm copiii refugiați în activitățile din cadrul programului “Fotbal în Școli”. În cadrul acestor activități colegii noștri au cunoscut o fetiță din Ucraina, care din spusele părinților plângea practic neîncetat. Însă, când a intrat pe terenul de fotbal, unde se desfășura lecția de fotbal - fetița practic imediat a încetat să plângă și a intrat în joc cu ceilalți copii. Pe tot parcursul lecției fetița s-a lăsat absorbită de ocupație și de rând cu toți copiii a râs și a retrăit etapele jocului. După ce a ieșit de pe teren, iar a început să plângă. Dar, după câteva lecții, starea fetiței s-a normalizat. Acest caz e deosebit ca istorie personală, dar nu este excepție. E regulă. Fotbalul nu e un sport simplu. Fotbalul e un joc în echipă, care crează o atmosferă în care oamenii se unesc și acționează împreună. În fotbal nimeni nu e singur și fiecare participant se simte mai puternic și mai protejat. Chiar și insuccesele în fotbal se trăiesc mai ușor, pentru că oamenii se susțin și se încurajează reciproc. Fotbalul implică și educă. Fotbalul captivează și ne învață să gândim și să acționăm rapid. Fotbalul este o foarte bună școală de viață.

În prezent, tot mai mulți părinți sunt îngrijorați că, copiii lor petrec prea mult timp pe internet, stau ore lungi în fața calculatorului și cu telefonul în mână. Copiii tot mai mult trăiesc în lumea virtuală, și tot mai puțin în lumea reală. Acest mod de viață afectează abilitățile de comunicare și cooperare ale copiilor. În consecință, copiii nu prea ascultă părinții, iar părinții nu-și prea înțeleg copiii.

Evident, copiii trebuie să cunoască tehnologiile și posibilitățile lor. Dar, tehnologiile trebuie să rămână doar un instrument care amplifică potențialul copiilor. Tehnologiile nu trebuie să substituie comunicarea și cooperarea copiilor cu semenii lor. Trebuie să ținem cont că, copiii de azi sunt maturii de mâine. Prin urmare ei trebuiesc pregătiți de viața matură, în care abilitățile lor de comunicare și cooperare cu alți oameni îi vor ajuta să se integreze eficient în procesele social-economice, și să devină utili societății.

Programul “Fotbal în Școli” are un potențial educativ excepțional și echipa FMF va depune eforturi să îl valorifice cât mai eficient. În acest proces un rol determinant va juca eficiența cooperării tuturor părților implicate: echipa Federației, autoritățile publice locale, echipele instituțiilor școlare și părinții.

Programul “Fotbal în Școli” deja întrunește peste 22 000 copii în toate raioanele țării. Acești copii petrece cel puțin câte 6 ore lunar pe terenul de fotbal. Acolo ei învață să comunice, să lucreze în echipă, să muncească pentru a-și îmbunătăți performanțele personale, să fie disciplinați și multe alte lucruri care le vor folosi în viața matură. Fotbalul antrenează fizicul; fotbalul dezvoltă capacitățile intelectuale; și fotbalul educă componenta morală - fotbalul acționează pe toate aceste trei direcții de formare a omului. Din acești 22 000 copii vor apărea și stele fotbalistice, suntem siguri.

Și nu mai puțin siguri suntem de faptul că, toți cei 22 000 copii, care azi trec prin școala fotbalului, vor păși în viața matură mai pregătiți pentru că vor avea în spate lecții de muncă cinstită, de disciplină, de cooperare și de lucru în echipă, de gândire și de insistență. Anume de asta vom lucra insistent pentru a extinde programul “Fotbal în Școli” în toată țara.