Efectele sociale și economice generate de valoarea brandului clubului de fotbal

de Leonid Oleinicenco
| Presedinte al FMF

Acum 150 de ani, când se organizau primele meciuri de fotbal, echipele reprezentau grupuri de oameni uniți pentru joc. Echipele nu aveau scopul de a genera bani și profit; și jucătorii nu tratau fotbalul ca meserie, iar echipele ca loc de muncă. Dar fotbalul nu a stagnat. În prezent noi cunoaștem fotbalul ca o industrie, care generează locuri de muncă, fluxuri economice și investiții mari în obiecte de infrastructură social-economică. Fotbalul - prin toate clasele, școlile și echipele, atât profesioniste cât și non-profesioniste - este un generator mare de sănătate fizică și mentală, care contribuie crucial la construcția unei societăți unite și eficiente.

Localitățile europene, în care e localizat un club de fotbal, beneficiază de investiții permanente în infrastructură; de mai multe oportunități de ocupare a copiilor și adolescenților, și de angajare pentru maturi; de mai multe spectacole fotbalistice și de mai mulți vizitatori. Viața socială și economică în aceste localități este mai activă și mai diversă, și activitatea cluburilor de fotbal se reflectă în bugetul localității și al țării.

Industria modernă a fotbalului produce servicii atât pentru societate, cât și pentru alte industrii economice. Azi cluburile de fotbal, în special cele profesioniste, nu-și mai pot permite să activeze sub formă de organizații care nu urmăresc profitul, dimpotrivă. Cluburile de fotbal europene sunt structuri economice, construite ca modele de afaceri care generează servicii și produse concrete, cu departamente de producere, promovare și vânzări. Existența și evoluția cluburilor profesioniste presupune investiții permanente în jucători și în educația talentelor, în dezvoltarea și mentenanța infrastructurii, în menținerea și dezvoltarea relațiilor cu societatea și partenerii - adică într-o echipă de specialiști în marketing și în subiecte juridice, medici și ingineri, economiști și specialiști în organizarea evenimentelor, etc. Fotbalul profesionist modern este un business complex și foarte competitiv. Azi în lume există 7-8 branduri fotbalistice, valoarea cărora a depășit cifra de 1 miliard de dolari SUA, și mulți specialiști prognozează creșterea acestui număr. Iar cluburi, brandul cărora are valoare mai mare de 100 milioane de dolari, sunt mai multe de 50. Valoarea branduiui reprezintă și puterea clubului de a atrage investiții, care alimentează capacitatea de a dezvolta echipa, de a investi în educarea talentelor și de a menține și dezvolta infrastructura necesară.

Cluburile moldovenești de fotbal se află într-o competiție inegală cu colegii din țările Uniunii Europene, iar această competiție influențează direct evoluția cluburilor noastre. Instabilitatea financiară a cluburilor moldovenești e motivul pe care ele au dificultăți în reținerea talentelor, în creșterea competitivității, în realizarea investițiilor în infrastructura necesară și în dezvoltarea școlilor proprii de fotbal. Însă, dacă modelăm condițiile în care stabilitatea financiară a cluburilor moldovenești de fotbal crește, atunci ne pomenim în Moldova cu aceleași istorii frumoase care le vedem în țările UE. În perioada de 4 - 5 ani de stabilitate financiară, cluburile moldovenești ar determina investiții de cca 250 milioane lei în dezvoltarea și menținerea infrastructurii; ar investi zeci de milioane de lei în dezvoltarea școlilor de fotbal care ar atrage 14 - 15 mii de copii pe terenul de fotbal; ar investi în antrenori, medici, specialiști în marketing și IT.

Cluburile ar deveni mari consumatori de servicii de transport, catering, curățare echipamente, întreținere a terenurilor și a spațiilor, servicii de alimentare cu apă și canalizare, etc. Numărul de locuri de muncă generate direct de cluburile moldovenești va depăși 600 de unități, iar indirect cluburile vor determina crearea a peste 2400 de locuri de muncă. Aceste locuri de muncă vor genera taxe de zeci de milioane în toate bugetele publice. Astea sunt cifrele minime care le putem atinge în orizontul de 4 - 5 ani.

De altă parte, dezvoltarea cluburilor moldovenești de fotbal va reduce considerabil presiunea pe sistemul de sănătate, pentru că activitățile lor vor genera sănătate fizică și mentală. Localitățile care găzduiesc cluburile vor beneficia de diversitate socială și economică mai mare; de evenimente care vor concentra atenția localnicilor și vor atrage vizitatori din alte părți; aspecte care vor reduce intenția de plecare a oamenilor și vor contribui la stoparea exodului în genere. Deschiderea posibilităților de dezvoltare pentru cluburile profesioniste de fotbal înseamnă crearea unor motoare puternice de dezvoltare socială și economică a regiunilor și a țării.

Leonid Oleinicenco
Președinte al Federației Moldovenești de Fotbal